.

.

dimecres, 9 de novembre del 2016

1a Mostra de problemes

Treballar amb els problemes de les PAU d'altres edicions té molts avantatges. D'entrada la forma en que s'han preparat ja implica que l'alumnat ha de fer tot un seguit de deduccions, interpretacions i ha de mobilitzar diferents conceptes per tal d'arribar a la solució. De la mateixa manera no és suficient aplicar una "fórmula" per trobar la solució final i cal enllaçar dades d'un apartat a un altre. 
La metodologia per solucionar l'exercici PAU pot implicar, en primer lloc resoldre'l, mirar si les dades introduïdes al MOODLE són certes i en el supòsit que no ho siguin accedir a selecat.cat a buscar la solució. Si es certa ja es pot afegir al eportfoli comentant cadascuna de les decisions preses. Quan el MOODLE avisa de que és incorrecta la resposta llavors, amb la solució escueta de selecat es pot intentar esbrinar quin ha de ser el seu procés resolutiu i repetir-lo de forma inversa fins a trobar-ne la solució. Si el MOODLE torna a donar error i ja no es sap com  fer-ho llavors és quan a la classe el professorat pot resoldre'l o explicar-lo i, sense cap mena de dubte, l'atenció de l'alumnat estarà assegurada. De ben cert que aquesta metodologia activa i participativa de l'alumnat n'incrementa el seu aprenentatge però,... tots aquests incentius pel professorat es converteixen en entrebancs per a l'alumnat acostumat a les solucions fàcils, immediates i amb el mínim nombre d'operacions possibles.
No cal ni dir que per la majoria aquesta forma de treballar és poc agradable i esperen que tots els problemes siguin solucionats a la pissarra, pel professorat o per un company, i llavors decidir si copiar-los o bé esperar que a través del whatsapp els hi arribi al grup de la classe la solució. Per suposat aquesta forma d'enfrontar els problemes podria ser tant bona com l'altra si a partir del moment en que té la solució l'alumnat fa l'esforç per entredre'l. De l'altra manera, la que ells s'enfronti en solitari al problema, s'inverteix el procés i se l'implica en la solució des del principi.
Què podem fer per aconseguir que ells els facin i no fer-los el professorat a l'aula directament? Avui se m'ha ocorregut fer la "1a mostra de problemes" on cada set alumnes han de presentar-ne un  cadascun i fer-lo entendre als que no el sàpiguen fer, tanmateix com en una fira de productes on vols vendre el teu. Escurcem el temps per fer-los tots a la classe, i introduïm la competència comunicativa, l'aprenentatge entre iguals i ells en són els protagonistes. A més de tots es sabut que si saps explicar un problema a un altre, i li fas entendre, llavors segur que tu ja el saps fer també.


2 comentaris:

  1. Excelente actividad! Como dice el refrán "Dime algo, y lo olvidaré. Enséñame algo, y lo recordaré. Hazme partícipe de algo, y lo aprenderé." Confucio.

    ResponElimina
  2. Muchas gracias Alvaro por el comentario. A veces hay que ser imaginativo y probar; algunas veces hasta tienes la suerte de acertar.

    ResponElimina